Přihlášení ERP news
SystemOnline.cz
Partneři webu
- Centrum pro výzkum informačních systémů
- CVIS Consulting
- Komplexní informační systém K2
pro management podniků
Implementace komplexního ERP systému |
Pátek, 13 Listopad 2015 15:20 |
Pokud je jeden nebo více informačních systémů nahrazováno systémem novým, je možné porovnávat a na rozdíl od nahrazení starého auta nebo pračky mají uživatelé velmi často pocit, že změna je pouze k horšímu. S tímto apriorním odporem se musí dodavatel nového systému a management podniku vypořádat. Následující článek je prvním ze série, ve které si na modelovém případu ukážeme průběh implementace komplexního ERP systému jako náhrady jednoúčelového informačního systému pro řízení výroby. Výchozí stavPředstavme si modelový příklad. Středně velký strojírenský podnik, která se zabývá přesným zakázkovým opracováním, používá řadu let jednoúčelový program, vyvinutý na míru malou softwarovou firmou, kde vlastník je zároveň i jediným programátorem a držitelem celého řešení. Program je vyvinutý pomocí standardních softwarových nástrojů (jako front end je použitý Microsoft Access a jako databáze Microsoft SQL Server). Program slouží ke zpracování nabídek a zakázek, objednávání materiálu, odvádění výroby, tisku dodacích listů, tvorbě kalkulací a jednoduchému sledování nákladů. Autor jej spravuje na základě smlouvy za dohodnutou paušální platbu s dodatky v případě dalšího vývoje. Podnik zároveň používá dvě další krabicová řešení, jedno pro mzdové agendy a druhé pro vedení účetnictví (primárně zákaznické a dodavatelské faktury), přičemž další údaje (mzdy, stavy skladů, rozpracovaná výroba ad.) se do účetnictví předávají ručně v hromadných souhrnech za určité časové období. Takto nastavený systém „funguje" a je akceptován klíčovými uživateli, účetním auditem i auditem kvality. V tomto okamžiku dochází ke změně vlastnických poměrů a nový zahraniční vlastník vyžaduje od českého managementu implementaci ERP systému pro střední firmy, který sám používá. Podnik si může určit dodavatele české lokalizace tohoto systému a má poměrně velkou volnost při řízení celého projektu. Klíčovými parametry zadání je termín spuštění, přičemž přechod na nový systém nesmí jakýmkoliv způsobem narušit průběh výroby a dodávky zákazníkům. Celý projekt pak bude chápán i jako test schopnosti managementu i celé firmy úspěšně se vypořádat s tímto zadáním. Pohled na změnu z hlediska vlastníkaDůvody pro změnu informačního systému z hlediska nového vlastníka jako iniciátora změny jsou následující. Klíčový informační systém by neměl být závislý na jedné fyzické osobě. Proto je požadována náhrada komplexním řešením od renomovaného světového výrobce, které má zaručený dlouhodobý rozvoj a zároveň i podporovanou českou lokalizaci, zajišťovanou tuzemskými systémovými integrátory. Starý systém také podporuje pouze procesy související s výrobou a s účetními agendami je propojen pouze přes „ruční" předávání dat. Podpora několika „nesourodých" systémů je poměrně komplikovaná. Nový komplexní systém naproti tomu integruje všechny procesy podniku včetně účetních, finančních a dalších agend. Právě integrace s účetnictvím je pro zahraničního vlastníka mimořádně důležitá, protože integrovaný systém generuje pro každou událost ve výrobě (příjmy a výdeje ve skladovém hospodářství, změny stavu nedokončené výroby, odepisování jednotlivých výrobních operací) samostatnou účetní transakci. Souhrn (žurnál) těchto transakcí pak tvoří podklad pro transparentní dodržování základních účetních principů, zejména pro věrné a poctivé zobrazení stavu majetku. Zajištění tohoto stavu bude ale vyžadovat četnější a detailnější sběr dat, než tomu bylo u starého systému. Pohledy na změnu z hlediska uživatelůNa úvod tohoto odstavce několik poznatků z Průvodce pro projektové řízení změny. „Odpor není funkcí obliby či pochopení změny. Je funkcí narušení". Vůbec nezáleží na tom, zda se jedná o změnu, která je vnímána jako negativní či pozitivní, neboť působením změny vždy dojde k vychýlení, či lépe, narušení rovnováhy. Odpor je vyvoláván každým narušením rovnováhy, a proto je při každé realizaci změny nevyhnutelný. Tyto věty přesně zachycují postoj uživatelů - na starý systém byli zvyklí, činnosti v něm měli „vychytané", navíc jim autor vycházel maximálně vstříc při požadovaných úpravách systému, které nebyly limitovány, jak tomu bývá u profesionálních řešení. Kromě ztráty tohoto komfortu se obávají i zvýšení objemu svojí práce v důsledku nutnosti zadávat větší množství přesnějších informací, aby bylo dosaženo požadovaného cíle. Dále argumentují tím, že licenční poplatky jsou mnohonásobně vyšší, než byl paušální poplatek za starý systém, což souvisí i s obavou z případného propuštění pracovníků, jejichž práci nový informační systém nahradí. Řízení projektu v úvodní fáziVýchozí podmínky i motivace jednotlivých aktérů byly popsány. Nyní se pokusím nastínit klíčové momenty a okruhy řešení, které by měli vést k úspěchu celého projektu jak z hlediska vlastníka, tak i z hlediska uživatelů, tedy aby bylo dosaženo strategie win-win:
Jiří Löffelmann Pokračování příště...Výše uvedené je shrnutím zkušeností a doporučení, jak úspěšně zvládnout úvodní fázi projektu implementace ERP systému. Vnímavý čtenář už jistě pochopil, že uvedený modelový příklad a jeho řešení není jen čistou fikcí, ale má svůj předobraz v reálném projektu. Poznatky z jeho dalšího vývoje přineseme v některém z následujících čísel IT Systems. |