V posledních letech se stává čím dál populárnější t. zv. e-Commerce - elektronické obchodování, zaměřené prakticky na jakékoli zboží, od spotřební elektroniky přes hudbu až po zážitky. Oproti kamennému obchodu je jeho výhodou rychlost, jednoduchost a pohodlí a samozřejmě i významně menší provozní náklady.
Pojem e-Commerce zastřešuje širokou oblast nástrojů a principů realizovaných pomocí internetu. Základním prvkem e-Commerce jsou internetové obchody. Ty můžeme dělit podle segmentace na cílovou skupinu na B2B - elektronický obchod mezi dvěma právními subjekty a B2C – nákup přes internet pro koncové spotřebitele.
Cílem B2C e-shopů je získání, udržení zákazníka, který bude realizovat opakované nákupy. Klíčovými vlastnostmi e-shopů jsou proto přehlednost, jednoduchost, odpovídající grafika pro cílovou skupinu a uživatelská přívětivost.
Náš zákazník náš pán
Co vše internetový obchod pro tuto oblast zahrnuje? Kromě on-line přehledů objednávek a jejich stavů jsou jeho součástí například informace o skladových dostupnostech, přehledy zákazníků či propojení na ERP, ekonomický systém, CRM a DMS.
V poslední době už tento software zvládá i lokalizaci do cizích jazyků. Velmi důležitá je například možnost nastavení různých cenových úrovní pro různé skupiny zákazníků, zobrazení stavu objednávek pro registrované zákazníky či podpora několika platebních metod, např. platba fakturou a také plateb prostřednictvím systémů PayPal, PaySec a SMS. Pro obchodníky je také velmi užitečnou funkcí automatické generování nejprodávanějšího zboží či automatické exportování na vyhledávače zboží. To je navíc důležitá forma bezplatné propagace. Naopak zákazník ocení možnost porovnávání produktů dle stanovených kritérií, fulltextové vyhledávání nebo elektronické potvrzení objednávky, které je automaticky zasláno na jeho e-mail.
E-commerce pro tento segment zákazníků umí také pracovat s různými užitečnými marketingovými nástroji, jako jsou slevové kupóny, věrnostní systém či různé ankety případně diskusní fóra, soutěže a podobně. Dokáže též vypracovat důležité statistiky či rozesílat na zákazníky hromadné e-maily.
Firma firmě
E-commerce určená pro segment B2B, čili pro zákazníky z řad právnických osob. V této oblasti je cílem především zautomatizování obchodního procesu, snížení administrativní zátěže a také vyhledávání nových možností pro zvýšení prodeje a obratu.
Funkce, které jsou pro tuto oblast využívány, se proto pochopitelně poněkud liší od těch pro oblast B2C. Důležitá je například možnost přístupu do databáze dodavatelů prostřednictvím internetu, propojení s jejich skladovým softwarem, které umožňuje odběratelům zadávat objednávky elektronicky či přístup partnerů do centrálního e-shopu velkoobchodu. Vlastní e-shop pak bývá propojený na centrální internetový obchod a přináší možnost definování cenové hladiny pro partnery, jednotlivé produkty či možnost tvořit a vyhodnocovat statistiky prodejů.
Spojení s centrálním mozkem
Avšak aby internetový obchod mohl fungovat, je nutné zabezpečit specializované řešení, vycházející z podnikového informačního systému neboli ERP ve spojení s modulem pro e-shop. Pokud provozovatel internetového obchodu už řešení pro e-shop má, musí pro sebe hledat takový ERP systém, který by byl s jeho stávajícím e-shopem propojitelný a schopen s ním komunikovat. Informaci, zda tomu tak v konkrétním případě je, najde u dodavatele svého e-shopu.
Pokud naopak firma už má ERP systém a chce svou činnost rozšířit o elektronický obchod, je ideální, pokud najde takový modul e-shop, který je integrován s jeho stávajícím informačním systémem. To znamená vybrat si e-shop od téhož dodavatele nebo od jeho partnera. Kromě jiného tím odpadají problémy s komunikací s více stranami i zbytečné náklady.
Asi není třeba dodávat, že pokud firma začíná s internetovým obchodem a současně pořizuje ERP, je důležité najít hned zpočátku integrované řešení. Ať už se jedná o kteroukoli z těchto variant, je nutné věnovat výběru obou řešení maximální pozornost. Ideální je předem sumarizovat, co vše má řešení splňovat. Častou chybou v této situaci bývá snaha ušetřit, kvůli níž se často přistupuje k nejrůznějším kompromisům, které v průběhu času stojí další a další peníze.
Hvězdná brána ve světě byznysu
Internetový obchod je v podstatě složen ze dvou částí - webové a klientské. Webovou část tvoří internetové stránky, které zobrazují katalog zboží a jsou přístupné zákazníkům. Najdete tam objednávky, obsah košíku, kontaktní údaje a jiné základní funkcionality nutné k provozu internetového obchodu, včetně možnosti potvrzení o seznámení se s obchodními podmínkami.
Klientská část je aplikace, instalovaná na serveru provozovatele e-shopu. Zajišťuje dávkové nebo ruční přenosy dat oběma směry, mění vzhled a rozmístění prvků na stránce. Zabezpečuje celou administraci včetně slev a práv pro obsluhu aplikace.
Můžete se zde setkat s veškerými klasickými funkcemi e-shopů, které jsme již zmínili.
Majitele firmy, která nasazuje jakýkoli typ řešení jistě, mimo jiné, zajímá i to, za jak dlouho mu vše bude k dispozici. Nasazení e-shopu není příliš složité a zpravidla je možné je začít používat zhruba po osmi hodinách instalace. Pak ještě obvykle proběhne návštěva konzultanta dodavatelské firmy kvůli zhruba čtyřhodinovému zaškolení. Po několika dnech nebo týdnech bývá zvykem návštěvu konzultanta opakovat. Mezitím se s modulem management i zaměstnanci seznámí a dokáží lépe definovat požadavky na doladění jeho funkčnosti.
Zavedení e-commerce jistě znamená celou řadu přínosů, které se jaksi rozumí „sama sebou". Na závěr je však nutno zmínit jeden, který si možná ne každý majitel elektronického obchodu uvědomuje a který platí stejně pro oba typy e-shopů:
e-commerce může být skvělým prostředkem pro expanzi na zahraniční trhy. Rozšíření působnosti firmy na jiné státy či regiony klasickými způsobem je velmi časově i finančně nákladné, zatímco právě pomocí internetu je možné tyto překážky překonat velmi rychle a s minimálními náklady.
Milan Juřen Produkt manažer systémů HELIOS, Asseco Solutions, a.s.
www.helios.eu |