ERP systémy se v posledních několika letech proměnily, a to v mnoha směrech. Na úvodní pohled je jasné, že zmizely šedivé monitory plné údajů a nepřehledných tabulek a nyní máme k dispozici atraktivní barevné obrazovky a panely. Změnou, která je vidět méně, ale je o to významnější, je postupný přesun ERP funkčností do cloudu. A vývoj jde rychle dál, a než se nadějeme, bude dalším nezbytnou součástí podnikového systému podpora internetu věcí (IoT, Internet of Things).
Dříve byla garantem skokového zvýšení efektivity implementace standardního celopodnikového ERP systému, který zpřehlednil podnikové procesy a poskytl kvalitnější data pro řízení podniku. Dnes je již standardní ERP funkčnost natolik běžnou výbavou téměř každé firmy, že významnou konkurenční výhodu nenabízí. Proto musejí moderní podnikové systémy přesvědčit další funkčností a podporou aktuálních business trendů.
Odvětvový cloud s partnerskými řešeními
Časy, kdy museli být zákazníci přesvědčováni o výhodách cloudu, jsou za námi, a dokonce i na českém trhu se implementace cloudových ERP řešení rychle rozbíhají. Ustupují obavy z umístění firemních dat na cizích serverech či nedostupnosti vlivem výpadků internetového připojení a nahrazuje je spokojenost s rychlým zprovozněním, přesunem starostí o údržbu řešení na dodavatele a rozpuštěním kapitálových investic do přijatelnější položky provozních nákladů.
Postupně se do cloudu přesouvají také odvětvově specifické funkčnosti a vznikají odvětvové cloudy s mikrovertikálními funkčnostmi, které vycházejí vstříc specifickým požadavkům nejrůznějších odvětví. Důležité je, že odvětvové cloudové sady od velkých softwarových výrobců začínají obsahovat také specifická komplementární řešení od certifikovaných lokálních partnerů, čímž se cloudová řešení stávají pro lokální zákazníky ještě zajímavější.
Odvětvový cloud je přínosný zejména ve výrobním průmyslu, kdy s ohledem na rychlé změny na trhu je často potřeba přesunout výrobní zařízení do jiné lokality a bez odkladu jej uvést do provozu. Rychlé zprovoznění cloudového ERP systému v tomto případě umožňuje ušetřit čas a tím významné částky. Specifické cloudové systémy chtějí rovněž distribuční odvětví – podle letos ohlášeného průzkumu Infor provedeného mezi distributory využívá cloudové technologie již 32 % společností a další 40 % respondentů plánuje investici do cloudu v příštích 12 měsících. Distribuční byznys pracuje s nízkými maržemi a společnosti si od odvětvového cloudu slibují snížení nákladů na údržbu svých on-premise řešení a zároveň vyšší flexibilitu a efektivitu při řízení každodenních operací na mnoha lokalitách.
Líbivé a funkční uživatelské prostředí
Moderní sociální sítě a technologie chytrých telefonů přinesly do prostředí podnikových systémů intuitivnější a elegantnější uživatelské prostředí. Jednak zvyšují produktivitu pracovníků, ale také radost z práce. Některé společnosti si dokonce od zavedení uživatelského prostředí ve stylu sociálních sítí slibují, že budou úspěšnější při získávání mladých talentů – nutno říci, že oprávněně. Důvodů, proč je důležité se věnovat pečlivému designu jednotlivých obrazovek ERP systémů, je celá řada.
Důležitost moderního uživatelského prostředí lze demonstrovat opět ve výrobním odvětví. Výrobci produktů, které jsou konstruovány a vyráběny na zakázku, potřebují sdílet společné znalosti v oblasti konstrukce a výroby. Schopnost sdílení je jedním z úhelných kamenů při vytváření současných výrobních strategií. Nástroje pro spolupráci urychlují sdílení CAD návrhů, analýzu nákladů, sledování spolehlivosti jednotlivých komponent a diskusi specifikací v rámci řetězce dodavatelů a subkontraktorů.
V týmech, kde hlavní formou spolupráce je komunikace prostřednictvím e-mailů, je spolupráce velmi těžkopádná. Podle některých zjištění stráví průměrný pracovník zhruba 28 % svého pracovního týdne správou své elektronické pošty a téměř 20 % hledáním interních informací či kolegů, kteří by mu mohli pomoci se specifickým úkolem. Sociální platforma přímo integrovaná se softwarem typu ERP, SCM, HCM, PLM a EAM zjednodušuje procesy návrhu a výroby a zaměstnanci ze všech podnikových oddělení mohou komunikovat, spolupracovat a mít přehled o lidech, majetku a procesech relevantních k danému úkolu. Uživatelé jsou schopni nejen diskutovat o svých pracovních problémech, ale rovnou je v aplikaci řešit, což vede ke zvýšení produktivity.
Obr. 1: Ukázka uživatelského prostředí BI řešení Infor Analytics
Podpora IoT
Internet věcí (IoT) se v poslední době stává po cloudu dalším technologickým zaklínadlem. Objevuje se řada odhadů, například společnost Cisco předpokládá, že do roku 2030 bude IoT představovat příležitost v hodnotě 19 bilionů dolarů (tj. ekvivalent současného amerického HDP), přičemž 90 % této hodnoty budou mít na svědomí B2B aktivity.
V Inforu věříme, že největší obchodní hodnota IoT přijde s využitím sběru dat ze spotřebitelských přístrojů, informací o výkonnosti zařízení a údajů o přesné lokaci zboží v rámci dodavatelského řetězce, a dále pak s jejich analýzou, identifikací trendů a automatizovaným spouštěním definovaných akcí. Některé aplikace již začínají dostávat první obrysy:
- Nositelná elektronika monitorující zdravotní stav, například pacienty s vysokým krevním tlakem či diabetem, poskytující zároveň doporučení k aktuální situaci;
- Chytré budovy, které ušetří miliardy na nákladech za energii automatizovanou reakcí na aktuální předpověď počasí;
- Technologie radiofrekvenční identifikace (RFID), umožňující retailovým firmám zpřesnit stav zásob, minimalizovat případy nedostatku zboží na skladě a zvýšit svůj prodej;
- Vzdálené senzory, jež mohou výrobní podniky využívat k monitorování výkonnosti výrobního zařízení a identifikovat nutnost preventivní údržby ještě dříve, než dojde k výpadku zařízení;
- Označení výrobku v distribučním řetězci, díky kterému mohou distributoři sledovat pohyb zboží od dodavatele k zákazníkovi.
Podle průzkumu společnosti LNS Research více než 35 % společností v současné době pracuje na nějakém IoT projektu. Očekávají, že jejich IoT iniciativy poslouží k dosažení důležitých strategických cílů, včetně zlepšení kontroly kvality, rychlejší reakce na dotazy zákazníků, rychlejšího uvádění produktů na trh, zvýšení bezpečnosti, efektivnějších personálních strategií apod.
Není pochyb, že IoT již začal měnit procesy v celé řadě odvětví a že společnosti, které budou chtít využít výhod IoT procesů, budou muset svůj podnikový systém připravit na jejich podporu. Skutečnou hodnotu z internetu věcí bude možné dosáhnout až po integraci s podnikovým softwarem – „věc" s připojením na internet je jen začátek, teprve zpracování dat inteligentním systémem dokáže poskytnout obchodní hodnotu.
Různé atributy, společný cíl
A obchodní hodnota by měla být ve finále společným jmenovatelem všech atributů moderních ERP řešení. Ať již se dříve diskutovalo o e-businessu, dnes se hovoří o cloudu a v budoucnu se ještě hodně dozvíme o IoT, všechny atributy úspěšných ERP systémů musí nakonec generovat klíčové obchodní hodnoty: produktivitu, konkurenceschopnost a ziskovost.
|
Monika Vitásková Autorka článku je manažerkou společnosti Infor Česká republika. |
|