Přihlášení ERP news
Partneři webu
- Centrum pro výzkum informačních systémů
- CVIS Consulting
- Komplexní informační systém K2
pro management podniků
Specifika informačních systémů pro výrobu obalů |
Středa, 19 Březen 2014 10:47 |
Obaly se používají při skladování, manipulaci, ochraně zboží. Jsou také nositelem informací, designu, a stávají se tak důležitou součástí prodeje. Většina výrobků potřebuje nějaký obal. Jejich výroba je z hlediska informačního systému specifická, a to jak co se týká nároků kladených na část kalkulační, tak z pohledu řízení výroby a logistiky. V tomto textu se zaměříme na obaly papírové, lepenkové, tedy ty, které hojně využívají výrobci v oborech potravinářství, automotive, elektronika nebo farmacie. Zmíněné obory s sebou nesou mnohá specifika. V případě automotive výrobců jsou to just-in-time dodávky, v potravinářství jsou kladeny vysoké požadavky na design, hygienické i ochranné účely, u výrobců elektroniky je zase na prvním místě ochrana a bezpečnost výrobku. Vše navíc s ohledem na dobrou manipulaci a skladovatelnost zboží. Tato specifika musí být zohledněna již při návrhu obalu, který je standardně realizován v nejrůznějších CAD programech, a následné tvorbě vzorku, který obvykle probíhá v kusové produkci na plotru. Kalkulace cenyCenu obalu ovlivňuje mnoho faktorů, které jsou mnohdy proměnlivé, co se týká množství, velikosti či složitosti výroby. Prvním vstupním údajem je materiál, ze kterého chce zákazník obal vyrobit, nebo materiál vyhovující požadovaným vlastnostem. V potravinářském průmyslu například převládá poměrně jednoduchá hladká lepenka. Nicméně už v případě vlnité lepenky hovoříme o třívrstvé, pětivrstvé či sedmivrstvé lepence, kterou pak dále můžeme třídit podle kvality. Obr. 1: Ukázka zadání konstrukce a výrobních postupů v IS Velmi důležitým faktorem je cena dopravy. Při poměrně nízkých cenách obalů reprezentuje v cenotvorbě významnou položku, a proto je s ní potřeba počítat již ve fázi kalkulace. To znamená stanovit, jakým způsobem budou výrobky paletizovány, kolik obalů bude umístěno na jedné paletě a kolik palet o jakých rozměrech bude celkem při požadovaném množství. Díky těmto informacím, které informační systém kalkulantovi poskytne, je možné vybrat nejvhodnější způsob dopravy. Cenu dopravy je pak možné stanovit například v kilometrové sazbě, v ceně za paletu, nebo v pevné sazbě atd. Cenu dopravy systém rozpočítá do ceny za jeden kus obalu a nabídne výslednou cenu. Ta tedy obsahuje veškeré materiálové vstupy, režijní i výrobní položky i cenu dopravy. Zahájení výrobyPo objednání výrobku zákazníkem je tedy nutné, aby systém pomohl zjistit připravenost pro zahájení výroby a předpokládaný termín dokončení. V případě, že je termín stanoven zákazníkem, musí naopak systém říct, kdy výrobu zahájit, aby bylo vše dodáno včas. Obr. 2: Plnění výroby Dalším zjednodušením bývá přenos čárového kódu vygenerovaného s danou objednávkou k dodavateli a ten tímto unikátním kódem opatřuje palety s objednaným materiálem. Při příjmu materiálu je pak již známo, pro kterou zakázku je materiál přijímán, a tato informace je ihned k dispozici dispečerovi výroby. Ten má na jednom místě v informačním systému zobrazeny veškeré informace potřebné pro plánování a řízení výroby, včetně veškeré potřebné dokumentace, jako jsou například CAD výkresy. Od systému je vyžadována možnost přikládání příloh ve všech momentech obchodní i výrobní fáze, tedy možnost přiřazování příloh u vlastního kontaktu (CRM aktivity), nabídky (verze kalkulací, e-maily, výkresy, ...), smlouvy (naskenovaná smlouva), výrobního plánu (CAD výkresy) i faktury. Zahájit výrobu lze samozřejmě až v momentě, kdy u výrobní zakázky není signalizována žádná závada, tedy když jsou veškeré materiálové i výrobní zdroje připraveny. Sledování stavu zakázekPro aktuální přehled o stavu zakázek je často využíváno automatické sledování času na jednotlivých operacích výroby, kdy se obsluha před započetím dané operace přihlásí do informačního systému a ten automaticky eviduje čas dané operace až do opětovného přihlášení obsluhy, kde je obsluha dotázána na počet vyrobených kusů, případně zmetků, a na počet palet, které budou předány do expedičního skladu. V informačním systému jsou tak aktuální informace a všichni uživatelé mají přehled o stavu jednotlivých zakázek. Tento princip evidence zakázek je zpravidla doplněn systémem čárových kódů, kdy každá operace, každá zakázka i pracovník mají svoje jedinečné číslo a eliminuje se tak chybovost a výrazně se proces evidence urychluje. Stejně tak hotové výrobky jsou opatřeny čárovým kódem, aby byla urychlena a zjednodušena skladová evidence a expedice. Obr. 3: Přehled o stavu zakázek Nyní se již dostává ke slovu plánování vlastní dopravy či zajištění dopravců externích s ohledem na maximální efektivnost dané dopravy (maximální vykrytí objemu daného auta daným směrem). Díky evidenci veškerých informací kalkulačního procesu a následné výroby jsou v informačním systému komplexní informace sloužící pro zpětné vyhodnocení rentability jednotlivých zakázek, efektivity strojů, lidí atd. Tato vyhodnocení nakonec pomáhají managementu při opětovné tvorbě norem, cen, odměňování a podobně. Luděk Zákravský |