Přihlášení ERP news
Partneři webu
- Centrum pro výzkum informačních systémů
- CVIS Consulting
- Komplexní informační systém K2
pro management podniků
Software pro spokojenost našich hostů |
Čtvrtek, 15 Prosinec 2011 00:00 |
Informační sytémy pro oblast HoReCa Dnes, kdy jsou samozřejmostí našeho života softwaroví pomocníci nejrůznějšího typu, jako internet, sociální sítě či e-mail, a v oblasti podnikání pak informační systémy, nevyhnuly se informační technologie pochopitelně ani oblasti ubytovacích a stravovacích zařízení. Co to však znamená, když se řekne software pro oblast HoReCa, a jak vybrat ten správný, aby byl opravdu dobrým pomocníkem, a ne noční můrou personálu?
Tím, co činí úspěšné podniky úspěšnými, je dokonalá znalost hostů a jejich potřeb a schopnost vyjít jim vstříc. V minulosti byla tato schopnost pouze věcí lidí, jejich talentu, zkušeností a do velké míry také dobré paměti. Dnes mají lidé pomocníka, který eliminuje často tak zhoubný „lidský faktor“. Je jím podnikový software.
Informační systém musí umět zabezpečit základní činnosti hotelu, jako příjem objednávek, příchod a odchod hostí, automatické nastavení ceny včetně slev. Musí také zajišťovat ekonomické úkony, například plánování a účtování služeb, uzávěrky, statistiky, přehledy a podobně. V čem dalším však ještě může software pomoci provozu hotelu? Podívejme se nejprve na požadavky recepce. Jen namátkou: automatické účtování telefonních hovorů, rezervaci prostor a služeb, placená TV, klíčové kartové systémy, webové rezervace a podobně. Systém by však měl být schopen například i regulovat topení dle obsazenosti pokoje nebo posílat tržby za konzumaci v jiných střediscích na účet ubytovaného hosta. V IT se ovšem vše stále vyvíjí, a tak novinkami v oblasti systémů pro ubytovací zařízení jsou nyní i takové „vychytávky“, jako například nový systém odpočtu telefonních hovorů z ústředny do systému, podpora IP telefonování či podrobné a přesné účtování nebo blokace telefonních linek. Do sauny či na golfKdyž se řekne hotel, nemyslíme dnes ovšem jen místo, kde lze přespat a najíst se. Většina hotelů poskytuje i specializované služby, například typu wellness. Informační systém by proto měl zvládat i komunikaci s wellness centry a podobnými zařízeními v rámci hotelu. Důležitá je například jednotná evidence hostů hotelu i wellness centra či možnost jednotného účtu pro celý hotelový, restaurační a wellness komplex, aby host mohl při svém odchodu zaplatit vše na jednom místě a najednou. Ostatně, kdo by chtěl nosit peněženku na masáž či do sauny… Podobně může být systém vítaným pomocníkem v komunikaci s dalšími subjekty, které hosté využívají. Například s golfovým rezervačním systémem, kde pak též existuje jednotná evidence hostů a hráčů, jednotný účet pro branži golfu, hotelnictví a gastronomie. To však nepředstavuje zjednodušení jen pro hosty, ale i pro personál – při přenosu jednotlivých položek na jednotný účet je pochopitelně minimalizována chybovost evidence tržeb z jednotlivých segmentů. Hotel samozřejmě neposkytuje jen běžné ubytovací a stravovací služby. Specialitou mnoha hotelů jsou i firemní akce, které často zajišťují na klíč. Díky pomoci informačního systému dokáží pracovníci hotelu akci efektivně naplánovat, připravit i zúčtovat. Navíc pro každého, kdo se na akci podílí, jsou v systémech k dispozici informace, které ke své práci potřebuje. Kvalitním pomocníkem pro pracovníky ubytovacích zařízení je tedy takový systém, který jim dokáže být nápomocen ve všech činnostech, jež by je zdržovaly od jejich hlavní práce – péče o hosty. Jako výborná pomůcka pro dokonalou péči slouží například uchovávání informací o hostech, kteří byli v hotelu již ubytováni. Termín jejich posledního pobytu, počet přenocování, nastavení ceny za pokoj. Ale také interní informace, jako jsou speciální požadavky konkrétního hosta. Někteří hosté zde bydlí pravidelně. Konkrétně jeden manažer z renomované zahraniční firmy, který se při každém svém pobytu v Brně ubytovává v tomtéž hotelu, má speciální přání – chce mít na pokoji vždy připravenou krabičku cigaret Camel. Splnit mu toto přání, aniž by hrozilo, že si pokojová služba cokoli poplete, také pomáhá informační systém. Pro číšníky i kuchařePoněkud jinou kapitolou jsou gastronomické provozy. Jejich požadavky na funkčnost informačního systému jsou jiné než v případě hotelů, ačkoli v mnohém se mohou prolínat či doplňovat. Hlavními oblastmi, které zde musí systém pokrývat, jsou skladové hospodářství, receptury a kalkulace jídla, vícestupňová kontrola provozu, generování přehledů a pokladní prodej. Neméně důležité je i plánování denního menu či nejrůznější statistiky a sestavy. Mnohá zařízení však požadují také nadstavbu v podobě věrnostního systému, sledování limitů stravy nebo řízení výroby zboží. Při úvahách o pořízení systému pro stravovací zařízení je dobré se zamyslet také nad tím, aby s ním byly schopni bez problémů pracovat i lidé, pro něž software není „denním chlebem“. Jde například o číšníky, kteří by s ním měli být schopni pracovat i bez proškolení. Kvalitní systém má také být schopen se přizpůsobit potřebám konkrétního provozu a současně by nemělo činit potíže propojit jej se systémy provozů souvisejících, například pro řízení welness zařízení nebo třeba aquaparků či zábavních podniků, kde bývá gastronomie také součástí služeb.
|