Přihlášení ERP news
Partneři webu
- Centrum pro výzkum informačních systémů
- CVIS Consulting
- Komplexní informační systém K2
pro management podniků
Off-premise computing: Případ pro ERP? |
Pátek, 05 Prosinec 2014 17:47 | ||
IDC sleduje český trh s podnikovými aplikacemi označovanými jako ERP už více než deset let. S tím, jak tento trh dospěl, zde rok od roku můžeme pozorovat spíše minoritní změny. Dalo by se říct evolučního, nikoliv revolučního charakteru. Největší rozruch sem přinesla off-premise řešení, tedy systémy poskytované z víceklientských cloudových prostředí nebo formou hostingu. Ty se ale mnohem rychleji uchytily v jiných segmentech, než je ERP. I to se ale začíná měnit. Rané fáze vývoje trhu off-premise systémů byly typické tím, že dodavatelé přesouvali existující zákaznické systémy do vlastních nebo partnerských datacenter. Klíčová podmínka, důvěra mezi dodavatelem a zákazníkem, byla splněna. S tím, jak se cloudové systémy postupně stávají mainstreamem, se vendoři snaží uchytit u takových projektů, kde jsou podnikové aplikace nasazovány tzv. na zelené louce, tedy v nových společnostech nebo pobočkách, které volí off-premise řešení už na začátku svého působení. Snaží se také podchytit situace, kdy nespokojení zákazníci mění ERP, a nabízejí jim rovnou cloudovou službu. Přesto zde stále jsou bariéry, se kterými se dodavatelé cloudových ERP při diskuzích s potenciálními zákazníky pravidelně setkávají. Proč nechat věci tak, jak jsouOrganizace často uvádějí bezpečnost a soukromí jako klíčové důvody pro ponechání si systémů pod vlastní střechou. Je bezpečné mít vlastní a zákaznická data mimo organizaci a vystavovat je riziku ze strany kyberzločinců? Co když se konkurence dostane k našim produkčním datům? A pak je zde samozřejmě otázka „legitimizovaného" šmírování. Mohou vládní organizace typu NSA špehovat to, co se děje v našich systémech? A v které zemi vlastně poskytovatel ERP hostuje náš systém? Argumenty pro cloudKdyž se podíváme na faktory, které stojí za posunem trhu směrem k off-premise řešením, primárním zájmem je ušetřit kapitálové výdaje přesunutím informačních systémů a hardwaru k poskytovateli služby, ať už je to přímo výrobce ERP nebo jeho partner. Ten je obvykle schopen také snížit běžné provozní výdaje na systém, a to prostřednictvím nižších nákladů na energie, chlazení i údržbu, protože používá moderní, účelově vybudovanou architekturu, a dosahováním úspor z rozsahu. Zákazník navíc ušetří náklady generované IT oddělením za údržbu systému a helpdesk. Některé výzvy zůstávajíZákazníci někdy zmiňují obavu z lock-in efektu, tedy přílišného svázání s dodavatelem systému a v důsledku jeho komplikované výměny. Poskytovatelé cloudu se často zákazníkům chlubí benefity, jako jsou flexibilita, absence nutnosti investovat do hardwaru a údržby systému. Nicméně, lock-in efekt se stejně dobře objevuje u cloudových řešení jako u on-premise systémů. Když se zákazník rozhodne pro změnu systému, co získá od současného provozovatele? Jen data, snad v nějakém použitelném formátu. Co ale s nimi potom bude dělat, když nemá hardware ani systém, který by je mohl využívat? Jak složité bude pro nového provozovatele tato data importovat do vlastního systému? Co vše může být ztraceno? Lze očekávat, že dodavatelé systémů postupně najdou odpovědi na tyto otázky a ve spolupráci se svými partnery vyvinou expertizy pro migraci z konkurenčních cloudových ERP. ZávěremZáměrem tohoto článku není proklamovat, že jeden nebo druhý model poskytování ERP systému je lepší nebo horší, než druhý. Cílem je vysvětlit některé výhody a nevýhody obou přístupů. Segment off-premise řešení rychle roste, což je ale přirozené, protože se jedná o nové služby s relativně malou srovnávací základnou. Nicméně, požadavky různých organizací vyžadují různá řešení. Lze tedy doporučit, aby zákazníci vždy zvážili TCO v horizontu alespoň pěti let. Měli by také ohodnotit SLA, které provider nabízí, možnosti reportingu a monitoringu a zjistit, jaké kompenzace dodavatel nabízí v případě nedodržení smluvních podmínek. Zákazník by se měl také ptát na záruky bezpečnosti, a to nejen v rámci samotného datacentra, ale také v rámci komunikačních kanálů, kde by šifrování mělo být standardem. Důležité je také vyžádat si reference z porovnatelných společností, například takových, které působí ve stejné vertikále, nebo mají podobný rozsah operací. V neposlední řadě je důležité zjistit, kde bude systém hostován.
|