Přihlášení ERP news



Přihlaste se k odběru newsletteru ERP news, ve kterém pravidelně rozesíláme ty nejzajímavější články ze světa ERP.



Partneři webu

ERP systémy se přibližují lidem

Čtvrtek, 21 Srpen 2014 10:00

07-JKR-01Podnikové informační systémy ERP procházejí relativně pomalou, ale patrnou evoluční obměnou. O co méně je na první pohled viditelná, o to více ovlivňuje celou oblast, od zákazníků přes software až po dodavatele.

Konzumerizace


Konzumerizace je trend prosazování hardware, aplikací a technologií, které ovšem původně byly určené pro spotřebitelský sektor, do podnikového prostředí.

Jedním z takových neodvratných trendů je probíhající konzumerizace ERP aplikací. Přechází se na „lehčí" platformy s větší provázaností s okolním světem. Tradiční těžkotonážní ERP systémy s dlouhou dobou implementace odloučené od dalších zdrojů dat budou proto pokračovat v ústupu. Ve většině oborů se více budou prosazovat modernější a „lehčí" platformy. Čas a prostředky, které by uživatel investoval do přizpůsobení na míru s nejistým výsledkem, tak může investovat mnohem hodnotněji. Konzumerizace může být, jako v případě mnoha Web 2.0 projektů, spojena s cloudem, ale není to podmínkou. Pro někoho může být cloudová platforma vhodná a výhodná, ale v současné době stále majorita poptávky v České republice směřuje ke klasickému provozu na vlastním serveru na straně uživatele.

Automatizace

Komplexní ERP systémy se zároveň stávají preferovanými před jednoúčelovými podnikovými aplikacemi. Jedním z důvodů přitom je i výše uvedená konzumerizace. Specializované aplikace jsou úzce zaměřené a často postrádají možnosti přizpůsobení, jako je tomu u komplexních řešení. Úpravy na míru přitom projekt výrazně prodražují a zákazníka následně omezují při změnách, které jsou v dnešní době velmi časté. Vyšší úroveň integrace se bude prosazovat, po vzoru automobilového průmyslu, i v dalších oborech. Bude tak docházet, a už dochází, k užšímu propojování dodavatelů a odběratelů s pomocí vyšší automatizace. Což s sebou přináší větší efektivitu, rychlost, nižší chybovost a samozřejmě náklady. Automatizované ERP portály bez lidské interakce například umožní dodavateli přístup k části systému, který sleduje stav zásob, aby je mohl automaticky doplňovat. Zákazníci si mohou sami objednávat produkty bez zvednutí telefonu či napsání emailu.

Dvouvrstvá strategie

Že se historie opakuje, je známá věc – platí to i pro podnikové informační systémy. Zatímco před deseti lety bylo módou, propagovanou především zahraničními dodavateli a jejich lokálními partnery, že organizace by měla ve všech zemích používat stejný ERP systém, tak dnes si řada zákazníků uvědomila, že pro ně to nemusí být to pravé, že jim to více bere, než dává. Zde přichází ke slovu dvouvrstvá ERP strategie - jeden primární systém pro centrálu a v jednotlivých zemích řešení, které bude více vyhovovat jejich potřebám, bude lépe lokalizované s místní podporou, umožní rychlé nasazování moderních funkcionalit a bude výhodnější i z cenového hlediska. IT rozpočty jsou napjaté a zákazníci se tak mohou lokálně více zaměřit na procesní oblasti s vysokou přidanou hodnotou než na náročný roll-out globálního řešení. Máme zákazníky, kterým se podařilo ubránit si „samostatnost" ERP řešení a máme i zákazníky, jež se k nám vracejí po epizodě s globálním ERP systémem, který kdysi dostali rozkazem z centrály.

Mobilita

Mobilní ERP a mobilita obecně patří i letos mezi výrazné trendy, které ovlivní celou oblast podnikových informačních systémů. Tlak přichází především ze strany uživatelů. Firmy jsou už dostatečně saturovány chytrými mobilními telefony na platformách iOS, Android či Windows a chtějí je více využít i v podnikových procesech. Uživatelé vyžadují přístup k informacím v reálném čase, ideálně v interaktivní formě a odpovídajícím grafickém provedení. Od letoška už nepůjde jen o reporty a dashboardy, ale také o vykonávání klíčových podnikových procesů: po přístupu k datům v reálném čase se požaduje také přijímat v reálném čase rozhodnutí a tyto informace také okamžitě „propsat" zpět do jádra systému.

Přístup z mobilních zařízení k podnikovému softwaru lze realizovat různým způsobem, nejčastější je přirozeně webové rozhraní. Uživatelé ovšem často vyžadují, aby aplikace dokázala využívat možnosti jejich zařízení a fungovat v něm tak, jak jsou zvyklí, tj. např. podporovala dotekové ovládání. Na druhé straně by ale podoba rozhraní systému bez ohledu na zvolené zařízení měla zachovávat maximální konzistenci. Kromě webového rozhraní mohou proto ERP systémy podporovat mobilní zařízení i na úrovni nativních aplikací, alespoň pro ty platformy, kde to má smysl.

Pro provoz ERP systémů na soukromých mobilních zařízeních zaměstnanců samozřejmě platí veškerá bezpečnostní rizika spojovaná s trendem BYOD, a to ve zvýšené míře, protože ERP systémy představují kritické podnikové aplikace obsahující klíčová data. ERP systém by mělo být možné nastavit, aby během aktuální relace uživatelé získali přístup pouze k těm informacím, které pro danou činnost potřebují. Tyto informace by po skončení práce neměly zůstat uložené na mobilním zařízení (nebo by alespoň měly být šifrovány; možností je také rozdělení zařízení, kdy se oddělí soukromý a firemní obsah včetně příslušných mechanismů pro správu).

User experience

Uživatelské rozhraní a přívětivost se dostává do centra pozornosti spolu s novými trendy v oblasti počítačů a spotřební elektroniky, jako jsou smartphony, dotykové displeje, vysoká rozlišení proměňují i způsob, jakým uživatelé ovládají podnikové aplikace. Do centra pozornosti se tak výrazně dostávají pojmy jako uživatelské rozhraní (UI, User Interface) a uživatelská přívětivost (UX, User Experience). V souhrnu jde v ERP systémech o podobně výrazný předěl jako přechod z DOS na Windows. Kdo z dodavatelů to uchopí správně, přispěje k vyšší produktivitě, komfortu a spokojenosti svých uživatelů.

Zatímco v minulosti mohli koncoví uživatelé vnímat podnikový software nebo speciálně ERP systém jako nutné zlo, nyní již vyžadují, aby se s tímto softwarem dalo pracovat stejně intuitivně a jednoduše jako s aplikacemi, na které jsou zvyklí. Nakonec i dodání podpory pro sociální technologie do ERP systémů (jakkoliv jde částečně o marketingový tah dodavatelů) ukazuje, že hranice mezi uživatelskými a profesionálními aplikacemi se poněkud rozostřuje, alespoň pokud jde například o podobu rozhraní. Nakonec textový editor nebo e-mailový klient se také neliší jen kvůli tomu, zda ho používáme pracovně, nebo pro svoji vlastní potřebu. Jsme tedy zpět u konzumerizace, zahrnující celkové zjednodušování a přizpůsobování konzumentům. Nezaměňujte to ale prosím například s tím, o co se pokusil Microsoft s Windows Vista a Windows 8 - cílem není přizpůsobit produkt "nejméně pokročilé" skupině uživatelů a většinu ostatních dokonale otrávit. Cílem je přizpůsobit software tak, aby byl pro majoritu těch, kteří jej používají nejvíce, a tudíž jsou nejlepšími a klíčovými zákazníky, co nejvíce použitelný, jednoduchý a efektivní.

Vladimír Králíček, J.K.R. Vladimír Králíček
Autor je generálním ředitelem společnosti J.K.R., která dodává podnikové informační systémy Byznys ERP.

 

 



Mohlo by vás zajímat:
 
další články o ERP

Na co se zaměřit při výběru ERP?

 

Výmluvy, proč nový ERP "nefunguje"

 

Proč neodkládat inovaci ERP